Používáme na této webové stránce svoje i partnerská soubory cookies. Bez těchto malých textových informací naše stránky nemohou správně fungovat. Klíknutím na OK nám dáte svůj souhlas k jejich ukládání. Odmítnout některá je můžete v nastavení.
Aquascaping aneb tvar a forma u přírodních akvárií
Autor článku: Pavel Knežik · 14.8.2010
· Sledovanost: 60460x
· Vytisknuto: 9641x Hodnocení: 6/6 (6x) · Odměněn: není
V předchozím článku ČLÁNEK: Aquascaping aneb základní pravidla pro vytváření přírodních akvárií jsme určili, kam umístit bod zájmu tak, aby nádrž navedla počáteční pohled pozorovatele a následně odkryla celkovou formu designu nádrže. Dnes si povíme právě o formě, tvaru kompozice a o druzích přírodních akvárií.
Svět, jak víme, je místo plné protikladů. Je však velmi dobře známo, že i přes výskyt opačných elementů je i u nich obecná snaha o přirozenou rovnováhu. Světlo je vyváženo tmou, oheň je protiváhou vodě, žena je protikladem muže.
V čínské filozofii je tento koncept nazýván jin a jang, které vyjadřují dvě navzájem opačné a zároveň doplňující se síly. Jedna není bez druhé a zároveň jsou si oporou, ale pokud jeden z elementů převažuje, druhý musí ustoupit.
Určíme si tedy, že i některé formy designu můžou být ženskou nebo mužskou formou, ale nepředbíhejme.
Tvar designu přírodního akvária
Rozložení nádrže můžeme definovat podle několika základních tvarů. Můžeme ale přijít i s novým tvarem či různými kombinacemi. Fantazii se meze nekladou, nezapomeňme, že v jednoduchosti je krása a funkčnost. Pojďme si tedy popsat základní tvary, které můžeme použít při návrhu nádrže nebo se s nimi setkat u jiných autorů.
Trojúhelníkový tvar
Celkový design má tvar trojúhelníku. Je vytvořen rostlinami nebo svažujícím se substrátem, který pozvolna klesá od námi určeného nejvyššího bodu k nejnižšímu bodu nádrže. Většinou se dá u svažujících se kompozic hovořit o vyjádření lineárního pohybu, dramatičnosti, dynamiky, akce.
Obdélníkový tvar
Většinou se designu obdélníku dosahuje pomocí vyšších rostlin, které sahají až k hladině. Samotného designu obdélníku bychom se měli vyvarovat. Nemá prakticky žádný volný prostor a ve skutečnosti vyvolává pocit chaosu, rozporuplnosti, prázdnoty nebo naopak přeplnění. Většinou se v praxi používá v kombinaci s dalšími tvary.
Kruhový, kopcovitý tvar
Tvar kopce bývá vytvořen navýšeným substrátem, který je hustě usázen. Může být doplněn o kořeny porostlé rostlinami. Tento tvar popisujeme jako přirozenost, klid, pevnost, zralost.
Konvexní tvar
Konvexní (vypouklý, vydutý směrem nahoru) tvar má nejvyšší bod ve středu a nejnižší po stranách. Vyjádřením se přibližuje ke kopcovitému designu s prvky dynamiky spádu trojúhelníku.
Konkávní tvar
Konkávní (prohnutý směrem dolů) tvar je opakem konvexního. Design má dva nejvyšší body po stranách. Reliéf se postupně svažuje do střední části nádrže. Střední část většinou tvoří volný prostor ve tvaru řeky nebo cesty. Nejníže položená střední část končí na linii dle zlatého řezu. Konkávní tvar vyjadřuje pak přirozenost, lenost nebo perspektivu.
Poznámka: Máme-li problém si zapamatovat význam slov konvexní a konkávní a termíny se nám pletou, pamatujme si mnemotechnickou pomůcku, že konkávní tvar je jako hrnek na kávu. Tedy vypouklý směrem dovnitř, aby se tam ta káva uvnitř udržela. Konvexní je pak pravý opak – tedy šálek obrácený dnem vzhůru.
Kombinace tvarů
Nestačí-li vám základní typy designu, můžete je kombinovat. Proto se můžeme u designů nádrží setkat s kombinací obdélníku se dvěma trojúhelníky svažujícími se ke středu. Jiným příkladem jsou tři kruhové ostrůvky, zformované například pomocí rostlin, tvořící obdélníkovou stěnu. Kombinací vyjádření je opravdu nepřeberné množství.
Linie a formy vyjádření
Na design akvária můžeme nahlížet ještě podrobněji, a to dle jeho základních linií. Trojúhelníkový tvar je šikmou kompozicí nebo svažující se kompozicí. Obdélníkový tvar bude horizontální kompozicí. Kruhovou kompozicí bude design akvária kopcovitého tvaru. Dále se můžeme setkat i s kompozicemi vertikálními a svažujícími se.
Tvar linie a forma se vzájemně doplňují, pomocí těchto prvků definujeme celkové vyjádření designu a následně evokujeme pocity u pozorovatele.
Kupříkladu již zmíněný design od Shuqi HE. Tvarem je akvárium trojúhelníkové, jedná se tedy o svažující se linii. Kámen jakožto ústřední prvek je v linii šikmé. Popředí tvořené pomocí Glossostigma elatinoides je doplňujícím prvkem horizontálních linií.
Velice zjednodušeně můžeme říci, že základní linie podporují formy akvária. Vím, teď to zní poněkud složitě. Ale jakmile si začneme vysvětlovat jednotlivé formy, bude to dávat hlubší smysl. Pojďme tedy na to.
Definice forem, barvy a textury
Na začátku článku jsme si řekli, že není jin bez jangu a jang bez jinu. Tyto dvě součásti jsou přítomny ve všech prvcích. Doplňují se a vytvářejí harmonii. Pokud jeden z prvků převládne, vzniká nerovnováha. U akvárií máme pak z takto utvořených designů pocity navozené mužskou nebo ženskou formou.
Mužská forma akvária:
Pro bližší pochopení mužské formy se podívejme na charakteristiky tvarů a významů a uveďme i příklady dekorací, použitých druhů rostlin a ryb.
Tvar: Úhlové tvary, přímé linie, šikmé linie, kolmé linie. Významy: Aktivita, činnost, úsilí, robustnost, stabilita, síla, rozumnost, hrubost. Příklady dekorací: Členité kmeny s různými otvory, zvrásněné ostré kameny.
Vezměme si například obyčejného pancéřníčka. Je to jistě zástupce mužské formy, přispívá k ní svojí neustálou aktivitou, rejděním v akváriu. Pokud to bude albín, patří již však do ženské formy. Nahlížíme na objekt jako celek, ale pozorujeme i jeho vlastnosti. Rozlišujeme tedy i ostatní prvky – nejen linie a tvary, ale i barvu a texturu.
Barva
Barva, tón je jednou z prvních věcí, která na nás působí. Protože akvarijní rostliny jsou převážně zelené, musíme rozlišovat i jejich odstín a texturu. Zástupcem ženské formy je zelená barva, zástupcem mužské je červená.
Mužská forma barvy akvária:
Barvy: Tmavé, neprůhledné barvy, převážně všechny okrové a červené rostliny. Příklad dekorací: Šikmé, děrované, ostré, tmavé kameny.
Bavíme se prakticky o "tvaru" rostlin, dekorací a živočichů.
Mužská forma textury Textura: Silné, tlusté rostliny vyvolávající dojem robustnosti. Rostliny mají kroucené, pomačkané listy, nebo listy ploché se zvýrazněným růstovým stromem a žilnatinou listů. Příklady dekorací: Členité, zastříhané kořeny; tmavé kameny.
Příklady živočichů:Cyprinidae sp. (razbory), Characidae sp. (tetry s výjimkou tetry konžské (Phenacogrammus interruptus), Poeciliidae sp. (živorodky).
Při designu akvária se dá vytvořit druhové akvárium tak, aby vyhovovalo zcela mužské nebo ženské formě. Tento styl převažuje u holandských akvárií. U asijských akvaristů se zase projevuje mix mužské a ženské formy.
Ohodnoťte článek: Pouze pro registrované uživatele.
Anketa
Kam by se měr ubírat další článek o aquascapingu? Zajímal(o) by mě: Vícenásobné hlasování - můžete postupně zvolit více možností.
Styl Iwagumi, jeho podstata a design; (1943 hlasů)
Praktický hardscape (suchý návrh nádrže bez přítomnosti rostlin; umístění kamenů, materiály, se kterými se můžu setkávat při designu akvária); (1477 hlasů)
Úplně všechno ohledně aquascapingu. (1362 hlasů)
Celkem hlasů: 4782
Anketa
Dostupnost materiálu pro design přírodních akvárií:
Materiály jsou pro mě dobře dostupné. (1462 hlasů)
Materiály vím kde sehnat, ale jsou pro mě obtížně dostupné nebo nedostupné (cenou, vzáleností atp.). (1279 hlasů)
Materiály vůbec nevím, kde sehnat nebo hledat. (1387 hlasů)
Technicky pohled(max 100 bodu, rozdelen do 5 skupin po 20 bodech)
Kreativita (max 20 bodu)
Celkove usporadani layoutu, originalita
(redukce bodu za "nevodni" rostliny !!!)
Kompozice, usporadani, aranzovani rostlin (max 20 bodu)
Zvladnuti layoutu, pozice rostlin, rovnovaha barev, tvaru, textury rostlin.
Rovnovaha mezi layotem a zvolenymi rybami (max 20 bodu)
Posuzuje se volba zivocihu jejich barva, tvar, textura ale i ekologie.
Prirodni atmosfera (max 20 bodu)
Evokuje u layot tvurcovu představu přírody? Použití technik k dosažení této představy.
Vitalita, stav akvarijnich rostlin a casova primka layotu (max 20 bodu)
Svat rostlin (strihani, rust atd.). Je layout udrzitelny po delsi dobu existence?
Existují nějaká psaná pravidla, či kritéria na hodnocení přírodních nádrží, jako je to třeba u ryb - živorodek, skalárů apod., nebo nějaké části jako v krasobruslení ("umělecký dojem", "technické provedení"). Jak probíhá hodnocení na soutěžích? Děkuji.