A zase ty Cookies

Používáme na této webové stránce svoje i partnerská soubory cookies. Bez těchto malých textových informací naše stránky nemohou správně fungovat. Klíknutím na OK nám dáte svůj souhlas k jejich ukládání. Odmítnout některá je můžete v nastavení.

OK
Cookies nastavení

Informace ukládaná do cookies vás zpravidla neidentifikují jako jednotlivce, ale celkově mohou pomoci přizpůsobovat prostředí blíže vašim potřebám.

Respektujeme vaše právo na soukromí, a proto se můžete rozhodnout, že některé soubory cookie nebudete akceptovat.

Nezapomínejte ale na to, že zablokováním některých souborů cookie můžete negativně ovlivnit, jak stránka funguje!

Povolit vše

Nejste přihlášen(a). Chcete-li využívat všechny možnosti, přihlaste se.

A A A A

Karel Rataj – především vodní rostliny

Autor článku: Roman Rak · 22.12.2009 · Sledovanost: 86941x · Vytisknuto: 13854x
Hodnocení: 5.96/6 (24x) · Odměněn: není

Internet


Používáte denně ke své práci PC a internet? Chodíte často na internetové akvaristické servery? České nebo i zahraniční? Pokud ano, co považujete obecně jako největší klad a naopak zápor takových stránek? Zúčastňujete se vy, a nebo třeba někdo z rodiny akvaristických internetových diskusí (třeba i pod svoji přezdívkou, kterou lidé neznají)?
Diskuse sleduji kvůli přehledu, ale nezúčastňuji se. Zajímají mne zejména československé stránky AKVARISTA.cz, Akva.sk, rybicky.net.

Co se mi líbí? Snaha dělat něco nového, jiného, zajímavého, jinak než dosud. Vyměňovat si názory, řešit rychle "akutní" situace. Fandím lidem, kteří tyto aktivity "táhnou", všem, kteří se jich pozitivně účastní. Nelíbí se mi závidění, pomluvy, neupřímnost. Nevýhodou internetu je jeho neosobnost. Stačí pár jedinců s negativním přístupem k věci, kteří jen kritizují, hledají či vidí spíše to špatné a dokáží tak otrávit mnoho ostatních lidí. Velký "křikloun" může na sebe v prostředí Internetu na sebe stáhnout více pozornosti, než je tomu v normálním životě nezbytně nutné.

Pohled shora na dno bazénku připomíná čerstvě osázené a zaplavené rýžové pole.

Autor: Roman Rak

Máte nějaké oblíbené webové stránky o akvarijních rostlinách, které sledujete a které byste doporučil zájemcům o rostlinné nádrže? Mohu poprosit uvést odkaz na ty polské milovníky rostlin, jejich stránky?
Najdete ji v našem e-shopu pod polskou vlajkou.

Ještě jednou valisnérie.

Autor: Roman Rak

Portál AKVARISTA.cz často přináší i reportáže z veřejných akvárií, zoologických zahrad apod., mnoho z našich čtenářů se aktivně účastní i "akvaturistiky". Kam byste našim čtenářům doporučil se jet podívat na pěkné rostlinné nádrže?
Do botanické zahrady ve Wroclavi.

Expoziční nádrže s vodními rostlinami ve Wroclavi. Zajímavostí je, že rostliny nejsou hnojeny tekutými přípravky do vody, ale veškeré živiny jsou v substrátu podle místního chráněného receptu.

Autor: Karel Rataj ml.

Proč?
Je zde nádherná stálá výstava akvarijních rostlin, několik desítek nádrží o objemu kolem 1000 litrů. Vše je vedeno vědeckým způsobem, názorně popsáno, podobně jako např. sbírka kaktusů. Botanická zahrada má tradici 30 let, vodními rostlinami se zde zabývá doktor Ryszard Kaminski, který v současné době patří k vědecké špičce v taxonomii vodních rostlin. Drží vědecký "punc" tohoto oboru, napsal knihu o echinodorech.

Zajímavostí je, že rostliny jsou ve výstavních nádržích hnojeny pouze substrátem, respektive jeho složením. Žádné hnojení do vody, tedy nulový růst řas, protože ve vodě nemají živiny.

Jedna z mnoha výstavních nádrží.

Autor: Karel Rataj ml.

Zajímavostí je, že se každý rok zde setkávají v září přední pěstitelé rostlin z Evropy, z firem jako jsou Tropica, Dennerle apod. Večer je podáván raut o mnoha chodech, který připravuje prof. Kaminski pouze z vodních rostlin. Oblibou jsou pochopitelně i rostliny macerované v alkoholu apod.

Profesor Kaminski v roli vzorného hostitele na neobvyklém rautu.

Autor: Karel Rataj ml.

Jaké v nejbližších letech očekáváte trendy v rostlinných nádržích? Lze hovořit např. o nějakých trendech, které se periodicky opakují jako např. v ženské módě?
Osobně si myslím, že to budou nádrže (i nanonádrže) s minimálními nároky na údržbu. Umím si dobře představit mechy, kapradiny, anubiasy, microsória a další rostliny, které porůstají lávové či jiné kameny nebo kořeny, a ze kterých podobně jako ve stavebnici Lego bude možné vytvářet krajinky. V případě potřeby údržby nádrže se prostě vyjmou a pak následně vrátí zpět.

Práce ve skleníku – sázení, přesazování, expedice rostlin – to jsou každodenní činnosti.

Autor: Roman Rak

Ve sklenících, v létě či zimě je teplo a vlhko, práce s vodu je samozřejmostí.

Autor: Roman Rak

Osvětlení pro rostliny


O složení spektra zářivek, různých výrobcích, preferencích speciálních zářivkách pro rostliny se všude vedou rozsáhlé, nikdy nekončící debaty. Jaké zářivky (či jiné světelné zdroje) sám používáte ve svých rostlinných nádržích?
V běžných akváriích používám teple bíle zářivky odstínu 830 (asi 3000 K), pokud chci vytáhnout nějakou modře zbarvenou rybu doplním nějakou tvrdší barvou kolem 6500 K.

Největší z pěti skleníků, které jsou všechny mezi sebou propojeny.

Autor: Roman Rak

Jsou speciální zářivky (opomeneme-li jejich cenu) určené pro pěstování akvarijních rostlin (Hagen, Dennerle, Arcadia a další) v něčem přeci jenom lepší, než běžně prodávané zářivky pro použití v domácnostech či kancelářských prostorech?
Myslím si, že je to z velké části pouze reklamní záležitost. Základním předpokladem je, že světla musí být v první řadě dostatek a nesmíme zapomenout ani na rovnováhu živin (včetně CO2), správné složení vody atd. Nádrž by měla být správně osvícena i z pohledu barevnosti, našeho vnímání, tak aby si pozorovateli líbila. Já mám osobně nejlepší zkušenosti s kombinacemi zářivek 830 a 865.

Vybírání rostlin z nádrží.

Autor: Roman Rak

Doporučil by jste nádrž osvětlovat zářivkami T8 nebo T5?
Zářivky T5 jsou daleko lepší, úspornější s lepší intenzitou. Volba je jasná.

Noční pohled na osvětlenou pěstírnu.

Autor: Karel Rataj ml.

Všimnul jsem si, že u nádrží používáte osvětlovací tělesa neobvyklé a vtipné konstrukce se zářivkami T5. O jaké řešení se jedná?
Je to výrobek tchajvanské společnosti. Ve své podstatě to je polykarbonátová trubice o vnějším průměru 4 cm, na jejichž koncích jsou normované patice IP67 s montážní výškou ("světlostí") 7 cm. Uvnitř trubice je leštěný hliníkový reflektor a standardní zářivka T5. Trubice se dodávají po párech se společnou řídící elektronickou jednotkou REALUX a se samostatným vypínačem pro každou trubici. Vypínače jsou umístěny na elektronické jednotce.

Pohled na koncovku osvětlovacího tělesa v provedení SAFETRONIC s přívodní šňůrou. Vlevo dole montážní patka, umožňující položení tělesa nebo její pověšení pod horní kryt nádrže. Nahoře trubice je patrný i vnitřní reflektor umístěný uvnitř trubice, ve které je i zářivka T5. Montážní výška (od modré podložky po horní bod bílé plastové objímky) je pouhých 7 cm, takže osvětlovací těleso se vejde i do velmi stísněných prostorů nad nádrží, což uvítají akvarističtí kutilové. Nad nádrží je pak hodně prostoru pro "akvaristické" zásahy v akváriu.

Autor: Roman Rak

Jaké jsou výhody tohoto řešení?
Stručně řešeno - kompaktnost. Jak už jsem již řekl, uvnitř vnější trubice je integrován reflektor z leštěného plechu. Takže není nutné jej pořizovat zvlášť a montovat, vynakládat finanční prostředky na jeho pořízení. Ušetříme tím i další prostor v krytu nádrže. Navíc tím, když otáčíme celou trubicí, můžeme regulovat směr světelných paprsků podle naší potřeby. To u standardně připevněných reflektorů není možné.

Detailní pohled na vložení zářivky do osvětlovacího tělesa. Vlevo převlečený kroužek s těsněním (provedení IP67), vpravo pak patka zářivky a uzávěr se závitem a montážní patkou pro dva vruty nebo šrouby.

Autor: Roman Rak

Na obou koncích vnější trubice jsou montážní patky, takže celou trubici (tedy osvětlovací těleso) lze uchytit do "podvěsu" (pod horní kryt nádrže) nebo "položit" na krycí sklo nádrže. Pochopitelně za předpokladu, že nádrž má lepené příčné vzpěry, takže kdyby prasklo sklo, trubice se nepropadne do vody. Díky použití plastů je celá konstrukce velmi lehká.

Pohled do osvětlovacího tělesa. Vpravo uvnitř kovový reflektor. Vnitřkem osvětlovacího tělesa jsou taženy dva vodiče k druhé patce zářivky.

Autor: Roman Rak

Trubice se zářivkami se k elektronické jednotce připojují pomocí speciálních konektorů zabezpečených proti náhodnému vytržení. Přívodní kabely k elektronické jednotce jsou dlouhé 1,4 m. Stejnou délku má i napájecí kabel řídící jednotky. I toto řešení není obvyklé. Je vhodné všude tam, kde občas potřebujeme oddělit osvětlovací těleso od zdroje – například při oddělení krycího panelu nádrže při manipulaci apod. Řešení je velmi komfortní.

Celé řešení vypadá velmi elegantně a jednoduše. Pro jaké délky trubic T5 lze tyto komplety použít?
Polykarbonátové trubice lze osadit standardními zářivkami T5 s vyšším výkonem (v katalozích označovaných jako "High-Output") určených pro použití s předřadnou elektronickou jednotkou od délky 549 mm (24 W) až po 1449 mm (80 W), podle následující tabulky:

Vnější trubice – světelná tělesa – na rozdíl od rampových řešení (kde jsou pevně upevněna) není nutné dávat vedle sebe, ale můžeme je oproti sobě v jejich podélné ose posunout jak potřebujeme, takže jednou dvojicí světel vykryjeme celou délku nádrže.

Přívodní kabel k osvětlovacímu tělesu má konektorové ukončení pro čtyři vodiče (ke každému konci zářivky dva). Konektor, jež se zasouvá do elektronické řídící jednotky má bezpečnostní pojistku proti samovolnému uvolnění (háček nad konektory). Konektor umožňuje komfortní odpojení osvětlovacích těles například při potřebě demontáže krycího víka nádrž apod., což uvitá mnoho akvaristů, jež mají potřebu manipulace, stísněný prostor pro montáž nebo protahování kabelů.

Autor: Roman Rak

Trubice můžeme instalovat velmi blízko sebe, takže na hloubku nádrže (šířku jejího horního krytu) je prostorově umožněno dát podstatně větší počet světel oproti již hotovým osvětlovacím rampám (nebo panelům), jež mají pevně definovanou vzdálenost mezi trubicemi. Zkrátka – řešení je určeno primárně k individuální montáži a rozložení světelných zdrojů, jak je v praxi potřebujeme a při tom lze právě díky kompaktnosti dosáhnout vysokého světelného výkonu. Řídící jednotky téměř nehřejí, takže je možné je umisťovat i do krytu nádrže. Stejně tak nehrozí, že by se někdo spálil při dotyku na osvětlovací těleso. Na jeho povrchu lze při plném provozu udržet ruku.

Samotná elektronická řídící jednotka. Z jedné (zadní) strany jsou konektory pro připojení ke dvěma osvětlovacím tělesům, z druhé strany pak černý přívodní kabel se zásuvkou a dva vypínače. Přívodní kabel k zásuvce i bílé přívodní kabely k osvětlovacím tělesům mají shodnou délku 1,4 m. Řídící jednotka se dodává podle výkonu (délky) použitých zářivkových trubic.

Autor: Roman Rak

Ukázka umístění osvětlovacích trubic u přední a zadní stěny nádrže v praxi. Zde bylo použito konstrukční řešení položení trubic na lepené vzpěry nádrže. Při provozní údržbě nádrže se světelné zdroje demontují mimo prostor nádrže. Nádrž o celkové délce 180 cm. Mezi samostatnými trubicemi je umístěna osvětlovací rampa firmy Arcadia (v černém provedení), která zabírá podstatně více prostoru jak do výšky, tak i do šířky. Zde na snímku použito osvětlení 4x54 W v provedení T5. Kromě toho u přední stěny nádrže jsou umístěny v podvěsu (mimo snímek) další dvě osvětlovací tělesa 2x80 W (viz následující snímek).

Autor: Roman Rak

Ukázka montáže osvětlovacích těles „do podvěsu“ pomocí úchytných patek na horní kryt nádrže. Příkon 2x80 W, délka zářivkové trubice 150 cm. Obě trubice jsou mezi sebou posunuty, takže vykryjí celou délku nádrže. Samozřejmě platí, čím je trubice delší, tím samotná trubice má lepší provozní výkony.

Autor: Roman Rak

Uchycení osvětlovacích trubic v prodejně – trubice jsou opřeny o vlepené zpevňovací lišty nádrže. Na takovéto instalaci si zákazník v prodejně Rataj-akvaristika může "osahat" používanou a nabízenou techniku – osvětlení, UV lampy a CO2 sety v pojetí J.A. Komenského – "učení hrou".

Autor: Roman Rak

A takhle vypadá uchycení "v podvěsu" v prodejních stojanech. Montážní výška osvětlovacích těles je pouhých 7 cm.

Autor: Roman Rak

Ukázka zapojení konektorů kabelů od zářivek k elektronické řídící jednotce.

Autor: Roman Rak

A používané zářivky?
Ty si může každý zvolit podle své preference výrobce a jednotlivých typů zářivek s ohledem na jejich spektrální složení. Lze použít jakoukoliv standardní zářivku T5 dle vašich osobních zkušeností nebo doporučení.

Trichocoronis rivularis.

Autor: Roman Rak

Podle barevného složení jednotlivých světelných (LED) diod (jejich kombinací) lze do budoucna definovat přesné spektrum vyzařovaného světla, tedy přesně "složit" optimální složení světelného spektra umělého zdroje pro rostliny. Myslíte si, že LED osvětlení časem nahradí i zářivky T5?
Pokud se nezmění vysoká pořizovací cena diod tak asi ne.

Zkoušeli jste experimentovat s LED světelnými zdroji a růstem rostlin?
Ne.

Kysličník uhličitý


Myslíte si, že časem se zařízení na dávkování CO2 stane jakousi "povinnou" nebo běžnou součástí technického vybavení akvária s rostlinami, jako je dnes např. umělé osvětlení nebo topení?
Naše firma začala CO2 v ČR propagovat. Když jsem na velkém setkání, které naše firma pořádala v roce 1999, mluvil o CO2 mnozí mě považovali za šarlatána. Tyto názory se ale změnily, když jsme na celorepublikových výstavách v Rychnově, Hradci a Ostravě zakládali krásné výstavní nádrže a lidé tak měli šanci vidět co CO2 s rostlinami "dokáže". Podobně je tomu dnes na naší prodejně, kde je CO2 povinnou výbavou každé nádrže. Lidé se na CO2 zpočátku dívali nedůvěřivě a považovali ho za reklamní trik. Když ale uplynul měsíc, dva a více a nádrže nejenom vydržely, ale byly a jsou čím dál krásnější, pochopili, že na CO2 opravdu něco je. Dnes mohu říci, že tržba za CO2 přístroje a příslušenství tvoří největší podíl na obratu naší prodejny. Ale jak už jsem řekl. Je to všechno o tom, že to lidé musejí vidět na vlastní oči.

Filtr, směšovač CO2 a UV lampy ke sterilizaci vody.

Autor: Roman Rak

Pohled na jednotlivé nádrže s neustálým přítokem vody.

Autor: Pavel Mžourek

Jak je řešen rozvod CO2 na prodejně? Centrálně nebo pro každou nádrž tlaková lahev? Používáte elektronické řídící jednotky?
Každá nádrž má svou vlastní jednotku CO2. Nádrže jsou různě velké a našim zákazníkům se snažíme představit všechny naše produkty. Od biokvasu pro maličkou nádrž až po velké lahve s vlastními elektronickými řídícími jednotkami. Zákazník musí mít možnost uvidět, jak to v praxi funguje, je sestavené, jaké to dává výsledky.

Jak je zajišťována výměna vody v prodejních nádržích? Přihnojujete rostliny jinak, než CO2? Dáváte do vody nějaké další přípravky?
Kromě hnojení CO2 jsou rostliny pochopitelně hnojeny. Používáme stejné přípravky, jež prodáváme našim zákazníkům.

Monoselenium tennerum pěstované na kořenech.

Autor: Roman Rak

Jak je měněna voda? Objem %, časový interval?
Pravidelnou výměnu vody považuji za základní opatření k udržení biologické rovnováhy. Ve všech nádržích měníme minimálně 1/4 vody týdně.

V zahraničí se k měření obsahu CO2 často používají dlouhodobé testy které jsou naplněny referenčním roztokem o tvrdosti 4°dKH. Tato tvrdost je tvořena pouze hydrogenuhličitany, k ní je přidáno několik kapek bromothymolenové modři. pH tohoto roztoku potom ovlivňuje pouze volný CO2 obsažený v nádrži a platí zde Tillmanova tabulka. Zbarvení roztoku potom ukazuje aktuální obsah CO2 v nádrži. Jakou doporučujete metodu měření volného CO2 v rostlinném akváriu?.
CO2 čidlo a test na pH a KH jsou rychlou, ale jen orientační metodou. Za roky praxe jsem zjistil, že dávat CO2 do akvária a mít ho tam opravdu dost, jsou dvě často odlišné věci. Dnes jsem si proto oblíbil CO2 kontrolní jednotky, které kontinuálně zobrazují pH na display a navíc řídí dávkování CO2.

Mladé echinodory.

Autor: Pavel Mžourek

Hnojení


Někteří světoví aquascapeři jako např. Tom Barr dávkují hnojiva do svých akvárií metodou tzv. Estimative index, kdy se týdně přidává do vodního sloupce spoustu NO3, K, PO4 a mikroprvků s týdenní 50 % výměnou vody. Setkal jste se s touto metodou? Jaký máte názor na přidávání makroprvků do rostlinných akvárií?
Makroprvky je za určitých okolností nutné dodávat, ale musí se s nimi umět "dělat".

Co to znamená konkrétně?
Jako příklad si vezměme hustě zarostlou nádrž s malým, nebo minimálním množstvím ryb. Rostliny "vyžijí" všechny makroprvky a ty nejsou dodávány v biologickém cyklu jako u normální nádrže. Je nutné proto přidat dusíkaté látky.

Proplachování rostlin.

Autor: Roman Rak

Ve světě je dost rozšířený názor, že přidávání hnojiv, makroprvků NPK i mikroprvků, do nádrží nezpůsobuje bujení různých druhů řas. Tvorba řas je z 90% způsobena nevyváženým poměrem mezi osvětlením nádrže a obsahem CO2 ve vodě. Souhlasíte s tímto tvrzením?
S určitou mírou zjednodušení ano.

A co vliv fosforu a dusíku na tvorbu řas?
Ve všech příručkách a knihách se tvrdí, že dusík a fosfor mají rozhodující vliv na tvorbu řas. S tím osobně nesouhlasím. Akvaristé se pak snaží snížit obsah fosforu a dusíku ve vodě na minimum. Tím však škodí i rostlinám, protože ty je potřebují ke svému růstu jako základní stavební materiál. Dusík a fosfor jsou nezbytné prvky pro zdárný růst rostlin a musí být proto ve vodě v přiměřeném množství pro rostliny.

Sázení rostlin do košíčků a čedičové vaty – ta je vidět vlevo u stěny.

Autor: Pavel Mžourek

Doporučujete v rostlinných akváriích používat obohacený substrát, nebo dáváte přednost čistému štěrku, či nějakému speciálnímu substrátu?
Obohacené substráty jsou pro některé typy nádrží např. v amanovském stylu nepostradatelné. Myšlenka je geniálně jednoduchá. K výživné vrstvě naspodu akvária se dostanou akvarijní rostliny svými kořeny, ale již ne řasy. Já mám oblíbené všechny substráty s vnitřní pórovitostí (láva, Aquaclay, apod).

Opravdu se živiny ze substrátu nedostanou do vody? Neuvolní se rozpuštěním?
Ne, je to vyzkoušené v praxi. Příkladem mohou být právě nádrže ve Wroclavi, kde je substrát obohacován živinami. Řasy jako takové tu nikdy nebují. V nádržích je minimálně ryb, všechny živiny jsou proto dodávány pouze z látek, obsažených v substrátu.

Totéž, z druhé strany.

Autor: Pavel Mžourek

Jak dlouho se připravuje a zkouší receptura např. na hnojivo nebo nějaký přípravek na úpravu vody?
Minimálně 1 rok.

Jaká je ideální zrnitost např. písku pro pěstování rostlin?
Ideální zrnitost substrátu pro pěstování rostlin je kolem 3-4, maximálně 5 mm. Hrubší substrát je nevhodný, zapadávají sem zbytky krmiva a detrit, který se pak špatně odkaluje. Obecně se tvrdí, že pokud je substrát nevhodný, rostlinám uhnívají kořeny. To však není pravda, jedná se o jeden z akvaristických mýtusů. Rostlinám kořeny hnijí proto, že rostlina nemá obecně dostatek živin, kytka živoří, neasimiluje a postupně hyne. Projevem je postupný rozpad listů i kořenů. Nedostatek výživy se projevuje hnitím kořenů, substrát na to nemá vliv. Bahenní rostliny žijí a bujně rostou i v bahně, kde "zrnitost" substrátu je minimální, stejně jako přísun kyslíku ke kořenům. Rostlina roste a prosperuje proto, že má dostatek potřebných živin.

Hygrophila difformis čerstvě zasazená do košíčků.

Autor: Pavel Mžourek
Článek pokračuje na další straně »

Příbuzné články:

ČLÁNEK: Karel Rataj - nejen akvarijní rostliny
ČLÁNEK: Pupečník bílý (Hydrocotyle leucocephala)
ČLÁNEK: Zelená je dobrá
ČLÁNEK: Zhrzený sen akvaristův
ČLÁNEK: Cryptocoryne beckettii a Cryptocoryne affinis
ČLÁNEK: Založení miniakvária
ČLÁNEK: Akvárium podle přírody
ČLÁNEK: Akvárium podle přírody 2
ČLÁNEK: Nebojte se listí v akváriu!
Ohodnoťte článek:
Pouze pro registrované uživatele.  

Názory

Přehled všech aktuálních názorů ke všem článkům »
Vložení názoru
Vkládat názory mohou pouze registrovaní uživatelé stránek.
Čtvrtek 24.12.2009
vav

Prostě výborné, dík.


Středa 23.12.2009
Vyghum

Parádní, velmi obsáhlý článek. Děkuji všem aktérům za jeho realizaci. Asi se budu muset do Šumperka zajet někdy podívat....


Středa 23.12.2009
tomas.enderson

Perfektní článek a už se těším na 25.12. až začne diskuze.

Tomas Enderson


Středa 23.12.2009
Pepino78

Pro Plecos:
Nemyslíš tohle:
http://showcase.aquatic-gardeners.org/...


Úterý 22.12.2009
Vai

Poznámka k poznámce Romana Raka a "agresivitě" Crossocheilus siamensis (viz str. 5).
Pokud se jedná o skutečné a pravé C. siamensis, a nikoliv jim podobné druhy (hlavně Garra příp. Epalzeorchynchos), jsou to i v dospělosti přes svoji velikost ryby mírumilovné a bez obav vhodné i do společenské nádrže. S tím, že by "ožraly" ploutve skalárům či jiným rybám jsem se nesetkal, zato však při vyhladovění či při nedostatku řas a zelené potravy dokážou krásně ohlodat některé i celkem "tuholisté" rostliny, namátkou Egeria, Vallisneria, Najas a totálně zlikvidují jávský mech.


Zobrazit všechny názory k článku »
 

AKVARISTA.cz - vše o akvaristice, vše pro akvaristy. ISSN 1801-0504

Copyright © 1999 - 2024 Pavel Mžourek, příp. jiní uvedení autoři.

Převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování obsahu je bez písemného souhlasu autorů zakázáno.

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.