A zase ty Cookies

Používáme na této webové stránce svoje i partnerská soubory cookies. Bez těchto malých textových informací naše stránky nemohou správně fungovat. Klíknutím na OK nám dáte svůj souhlas k jejich ukládání. Odmítnout některá je můžete v nastavení.

OK
Cookies nastavení

Informace ukládaná do cookies vás zpravidla neidentifikují jako jednotlivce, ale celkově mohou pomoci přizpůsobovat prostředí blíže vašim potřebám.

Respektujeme vaše právo na soukromí, a proto se můžete rozhodnout, že některé soubory cookie nebudete akceptovat.

Nezapomínejte ale na to, že zablokováním některých souborů cookie můžete negativně ovlivnit, jak stránka funguje!

Povolit vše

Nejste přihlášen(a). Chcete-li využívat všechny možnosti, přihlaste se.

A A A A

Moje osudové setkání s raky

Autor článku: Petr Difko · 13.12.2010 · Sledovanost: 40095x · Vytisknuto: 6542x
Hodnocení: 5.69/6 (13x) · Odměněn: není

Názory

Přehled všech aktuálních názorů ke všem článkům »
Vložení názoru
Vkládat názory mohou pouze registrovaní uživatelé stránek.
Čtvrtek 10.2.2011
amadeus

Zdravím, před osmi lety, když se ke mě dostali raci označovaní jako Proc. fallax (postupem času označování jako Marble)nebylo všeobecně známo o těchto zvířatech takřka nic. Osobně se snažím o poznání a opakovaný odchov většího množství druhů, jeden odchov považuji spíš za náhodu. V chovu na delší dobu nechávám jen ty druhy, které jsou obchodovatelné, chovaná zvířata si na sebe musí také vydělat.
Rozhodně nenapadám smysl napsání článku, sám jsem ho chápal jako popularizační, nikoliv odborný. Musím kvitovat s povděkem, že se v tomto vašem výtvoru nevyskytují holé nesmysly, jako v mnohých jiných.
Musím také podotknout, že v názvosloví raků a krevet je trochu bordel, ale to je dané živelností rozvoje tohoto oboru akvaristiky. Bohužel k tomuto stavu přispívají také obchodníci a velkoobchodníci se svými importy z Indie, a jihovýchodní asie. S tímto bohužel nelze nic moc dělat.


Úterý 8.2.2011
krab

Děkuji za ohlas.
Můj článek byl napsán jako všeobecná informace o chovu raků a krabů.A ne odborné pojednání o chovu raků.
Zmiňovaný výzkum je mi znám .Pro upřesnění Procambarus sp.Marble byl prokázán i v Itálii a z této lokality je mam ve svém chovu.V nejbližší době bude tato lokalita potvrzena Italskou stranou a uveřejněna v odborných časopisech.
Jinak Procambarus fallax je jiný druh raka a má obě pohlaví.
Jinak u mě se neustále mění chovaní druhy raků a to z důvodu že mam zájem poznat co nejvíce druhů raků vhodných k chovu v akváriích a jejich požadavky na chov .
Chov raků a krevet dohromady je možný ale musíme si uvědomit že raci a krevety si můžou mezi sebou přenášet choroby které můžou mít až fatální dopad na chov, za jistých podmínek se krevety můžou stát i zpestřením potravy pro raky.
K teplotám a požadavky na vodu máte pravdu i já mam prokázáno že raci jsou dosti k teplotě tolerantní( nižší teploty)ale také záleží ( jako u ryb ) z jakého chovu pocházejí .Proto je lepší napsat prostřední teplotní rozmezí než hraničící teploty.


Úterý 8.2.2011
amadeus

Zdravím, docela čtivý článek, některé údaje jsou bohužel dle mých zkušeností trochu zavádějící.
Info: CPO jde držet i množit od teploty 10 stupňů do 26 stupňů. Soužití s druhy Neocaridina a Caridina je bez problémové. Není příliš důležitá plocha dna, ale využitelná plocha akvária (různé zařizovací předměty). Hodnoty vody pro chov CPO (a ostatních Cambarellů)od demineralizované nebo dešťové do 24 stupňů celkové tvrdosti. Čím měkší voda, tím větší problémy se svlékáním především u mladých jedinců.
U Pro. clarkii osobně chovám i formu White (white pearl) a formu Orange.
U Proc. sp. Marble (též fallax nebo Mramor) neexistují samci. V německu proběhl rozsáhlý výzkum a existence samců tohoto druhu byla vyvzácena. Tento druh je velice přizpůsobyvý, je schopen efektivně přežít ve volné přírodě. V německu a švícarsku je několik lokalit s potvrzeným osídlením tímto druhem.
Raky chovám již šest let, krevety čtyři roky, raků mám v tuto chvíli v chovu osm druhů, krevet (včetně variant)12 druhů.


Středa 15.12.2010
krab

U přenosu nemocí jsem měl na mysli, že některé z,,, korýšů jsou odolní k nemocem ale jiní jsou vnímaví .Např.Procambarus a Cherax ( u těchto raků je mít dobré na každý druh jiné nádobíčko).Také záleží jestli máte v chovu již korýše které jste odchoval sám za stejných podmínek, tak se dá použít pouze jedno nádobíčko ( ale já to neudělám).
Já také viděl různé sestavy korýšů ,ale záleží jestli je to někde na výstavě nebo v chovu. Samozřejmě tady neposuzuji nějakou dokrínu ,kdo chce tak si může chovat společně co chce ,jen jsem vyjádřil svůj názor, abych navodil malou pochybnost u chovatelů,, aby se nestalo že do nádrže dají různé druhy korýšů ( např. raky ,kraby krevety pak se budou divit že se jim ztrácejí některé druhy a mě budou psát, že jsem to psal v článku).
U CPO a krevet bych také dodal že v době svlékání může docházet k poranění ( i k likvidaci jak raků tak i krevet - na vlastní oči jsem byl svědkem, kdy paví očka se doslova vrhly na Procambarus clárkii po svleku a nebýt mého zásahu tak by ho zlikvidovaly).
Holt každý chovatel má jiné zkušenosti, ale je potřeba nové zájemce upozornit na možná rizika v soužití různých druhů korýšů a ne prosazovat jeden názor.


Středa 15.12.2010
krab


Středa 15.12.2010
Chem

Zajimavy nazor na souziti.. Samozrejme - rozumim tomu, v odchovnych nadrzich mam take vzdy jeden druh koryse. Prenos nemoci - pokud budeme drzet koryse oddelene v ruznych nadrzich, tak se musime vyvarovat i pouziti stejneho nadobicka v techto nadrzich... bylo by to myslim docela komplikovane, pokud bychom se meli nemoci tak moc bat. Karantena je samozrejmosti..

Ale co se tyce obecneho souziti raku a krevet nevidim v tom zadny problem - CPO jsem mel s temer vsemi druhy krevet a obe strany vypadaly spokojene. Videl jsem krasne nadrze s obrovskymi Cherax holthuisi a na nem na krunyri jezdily cherry jak na nakladaku. Samozrejme i CPO si zobne mladych, ale neni to nic fatalniho pro populaci exponencialne se mnozicich heteropod ci palmat ve spolecnem akvariu.

Hladoveni myslim nehrozi. CPO pri sve mrstnosti a velikosti vzdycky neco krevetkam ukoristi a ze by CPO zrali krevetam spenat, nebo koprivu jsem taky nikdy moc nezaznamenal.

Souziti velkoramennych krevet a CPO - u tech neagresivnich druhu, jako je M. dayanum, nebo M. pilimanus by melo byt souziti bezproblemove, ale musi mit kazdy jedinec dostatecnou plochu dna..


Úterý 14.12.2010
krab

Jak jsem slíbil tak činím.
Pro chov raků je teplota 18-25°C, jsou schopni i přežívat při nižší teplotě ,ale je potřeba určité zásady dodržet .Pro normální chov je to nepodstatné .
Soužití z dalšími korýši nedoporučuji z důvodu přenosu nemocí ( u jednoho druhu nemusí vůbec být patrná, ale u dalšího může způsobit úhyn viz račí mor ( vím že je to v chovu extrém ale je to názorný příklad .)).Dalším z důvodů je to ,že každý korýš potřebuje malinko jiné podmínky chovu ( nehledě na možné rozmnožení - mladí by se mohli stát potravou jiného druhu korýše).Nehledě na nároky na potravu ( krevety potřebují např. drobnější potravu kdežto rak hrubší - rak samozřejmě sežere i jemnější, ale krevety hrubší ne tak budou hladovět.
Když budete mít další otázky tak mi je pošlete a já se budu snažit na ně odpovědět.


Úterý 14.12.2010
Crayfish

Recept na CPO - ideálně další karta do Atlasu O;) Mně pořád vrtalo hlavou, jak se rozpozná samec od samičky a na burze v Úvalech mi to vysvětlil jeden velmi šikovný chovatel i s živou ukázkou O;)

V mých nádržích je bohužel problém ta teplota ... (jedině někam ještě šoupnout nějaké miníčko).

Jirko, a propos, co soužití CPO a nějakých krevetek. Máš něco vyzkoušeného? Ty dlouhoramenné krevety by měly být asi v pohodě, ne?


Úterý 14.12.2010
Chem

9 - 14dGH taky neni vubec problem. Hodne lidi si mysli, ze uhlicitan vapenaty je to hlavni, z ceho jsou krevetule a raci a ze v mekke ci mirne kysele vode se to rozpusti, ale neni to tak. Krevety vubec uhlicitan vapenaty v tele nemaji a racci ho sice maji, ale 9 - 14dGH snasi jejich krunyr uplne bez problemu.

Samozrejme netrpelive cekam reakci autora clanku - opravdu ten recept na CPO by se hodil ;-)


Pondělí 13.12.2010
krab

Vážení,děkuji za Vaše reakce ,na Vaše dotazy odpovím zítra ,( jsem mimo vlastní PC).
Teď mi ale dovolte abych tady poděkoval Romanu Rakovi za pomoc s článkem a doplnění úžasnými fotkami .A celé redakci za uveřejnění mého článku.


Pondělí 13.12.2010
Crayfish

Jirko,

Ď. A co tvrdost vody, má nějaký vliv? V průběhu roku kolísá mezi 9 - 14 dGH? Úplně měkká voda taky není asi dobrá, nebo to nevadí?


Pondělí 13.12.2010
Chem

Romane, CPO nesnasi vysoke teploty a nad 26 stupnu se vubec moc nemnozi a pres leto mi vzdycky "chradnou".. pH 6 problem neni, takze pricinou neuspechu je v prve rade asi ta vysoka teplota..

Pavle, 30x30 cm je tak max pro 2 samecky a 3 samicky a ono se to vyprofiluje. Nekdy mi v mensich akvariich vice samecku pohromade nevydrzelo, ale nikdy jsem nedaval jen jednoho samecka. Ale vetsinou pro ty mensi druhy racku pouzivam akvarka nad 60cm delky..

Dluzno podotknout, ze me taky chybi zaruceny recept na jejich spolehlivy a pravidelny odchov.. Nejake ty idealni podminky pro chov mi taky chybi..


Pondělí 13.12.2010
Pavel

Mě by osobně také zajímalo více o ráčcích "CPO", v blízké době budu zakládat mniniakvária (cca. 30x30 cm plocha dna) - je to dostatečná plocha pro kolik kusů? Pokud vůbec pro nějakého :-)


Pondělí 13.12.2010
Crayfish

Petře,

jaké jsou ideální podmínky pro chov právě těch "CPO"? Mě ten ráček nikdy moc nevydržel, předpokládám, že příčinou je vysoká teplota v mé nádrži - 28 - 29 st. C. Nebo kyselá voda? pH mírně nad 6.0. Co bys doporučil?


Pondělí 13.12.2010
RAP

Já mám s raky oboje zkušenosti. Proto tento článek vítám. Nyní v mých akváriích "neplavou", ikdyž děti by je chtěly, stali by se spestřením v jídelníčku cichlid.


 

AKVARISTA.cz - vše o akvaristice, vše pro akvaristy. ISSN 1801-0504

Copyright © 1999 - 2024 Pavel Mžourek, příp. jiní uvedení autoři.

Převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování obsahu je bez písemného souhlasu autorů zakázáno.

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.